Polna košarica

Jesen je najbogatejši letni čas. Razveseljuje nas z barvami in nahrani nas s sadeži iz vrta, sadovnjaka in gozda. Vseeno marsikoga strese misel na prihajajoči mraz, dež in kratke dni. Mene (in še koga) strese ob misli na uničene lepote narave. Strese me tudi, ko slišim za čudne gobarske zgodbe.

  1. Pravila o gobarjenju niso za brez veze. Gobe je treba nabirati v košaro ali zračen zabojček. Vrečka ali poln zaboj nista primerna. Za to obstajata 2 razloga. Prvi je ta, da gobe ves čas oddajajo trose, s katerimi se razmnožujejo. Skozi luknje košare se trosi lepo raztrosijo po gozdu. Drugi razlog je, da gobe v neprodušni embalaži začnejo hitro propadati. Dovoljena količina 2 kg na nabiralca dovoljujeta gozdu, da se obnovi. To so le osnove. Še več si preberite pri strokovnjaku Rajmiju, ki je determinator. Na njegovem blogu izberite skupino gobarstvo – mikologija.
  2. Sem pač gobarjeva hči. Ta je ta pravi, ne Rajmi. Zato me brcanje gob spravlja ob živce. A nekateri nimajo osnovnega spoštovanja do žive narave? Res je, z lahkoto pohodiš skrito gobo sredi steze ali sredi gozda, a kadar najdem velike gobe očitne svetle barve razbrcane naokrog, vem, da je po gozdu hodil nekdo, ki vanj ne spada.
  3. Naslednja stvar pa so zastrupitve.

Kako lahko prineseš domov strupene gobe? Z lahkoto!

Problem je v veliki podobnosti mnogih gob, od katerih so ene odlične za jest, druge pa odlične za umret. Pretekli konec tedna sem imela malo časa tacati po gozdu. Nabrala sem polno košarico fotografij. Med vsemi najdenimi gobami sem našla le tri 100 odstotno užitne sorte. Po mojem vedenju.

Poglejmo v mojo košarico in komentarje izkušenega gobarja, ki je poskusil gobe določati po slikah.

Češnjeva golobica, obstaja možnost da je bljuvna, ki pa je strupena! Žal je težko determinirati samo barvo klobuka.

Češnjeva golobica, obstaja možnost da je bljuvna, ki pa je strupena! Žal je težko determinirati samo barvo klobuka.

Sem si mislila, da je ena ta rdeča od golobic, a nisem vedela, katere vrste. Pozor, torej, češnje in bljuvanje so neugodna kombinacija.

Rdečkasta mušnica, bisernica - užitna, dobra.

Rdečkasta mušnica, bisernica - užitna, dobra.

Ko se gre za mušnice, so pomembni dno beta (peclja, za laike), obroček na njem, pike na klobuku in še marsikaj. Poznavalec gob kakšno tudi malo odkrhne in gleda, kaj se dogaja z  barvo mesa. Za to svetlo mušnico sem si mislila, da je bisernica, a prepričana nisem bila. Še vedno raste, če je niso že polži pojedli.

Ena od mušnic, verjetno tudi bisernica, žal ni vidno ključno znamenje.

Ena od mušnic, verjetno tudi bisernica, žal ni vidno ključno znamenje.

Gabrov dedek, užiten.

Gabrov dedek, užiten.

Ti dedki so zanimivi. (Skoraj) Vsi? so poimenovani po drevesu, s katerim rastejo v sožitju.

Tudi to je videti kot bisernica, vendar določitev ni sigurna.

Tudi to je videti kot bisernica, vendar določitev ni sigurna.

Ta temna barva me preveč spominja na panterjevo mušnico, spodnje pa tudi pod nobenim pogojem ne bi odnesla domov.

Citronasta mušnica, rahlo strupena.

Citronasta mušnica, rahlo strupena.

Sedaj si lahko predstavljate, kako natančno se da določiti gobe  po telefonu na podlagi opisa neizkušenega gobarja. Včasih je gobo še v živo težko določiti. Letos sem imela priložnost prisostvovati določevanju gob za gobarsko razstavo in sta dva determinatorja isto gobo različno določila. A se nista nič sprla. Pravi argument so bile majhne, za nas laike nevidne podrobnosti. Še vedno pa jim ostane knjiga, kjer je vse podrobno zapisano. Včasih odloči tako majhna stvar, kot je tros. Tudi mikroskop se rabi pri določevanju gob.

Ni vse strupeno, kar je goba. Ta zlata barva mi je polepšala dan, a je ostala tam in še danes raste, če je ni še kdo pojedel.

lisičica

lisičica

Tega korenjaka pa sem odnesla domov. Slasten je bil 😛 .

jurček

jurček

One Response to “Polna košarica”

  1. Štefan Says:

    Določanje gob samo po opisovanju “najditelja” nikdar ne pride v upoštev. Ne vemo, katere znake na določeni gobi je opazovalec pozabil, zamešal itd. Včasih kdo hoče vedet, katere so tiste bele gobe, ki jih je na nekem pašniku precej. Zapomni pa si samo “belo” barvo in nič drugega. Obstaja veliko vrst gob bele barve, med njimi pa so nekatere zelo strupene. Beleževa livka, pobeljena….


Leave a Reply

